Jak na TSP - Symbolické myšlení - Pochopení pravidel s analytickým myšlením

Pochopení pravidel s analytickým myšlením
0% hotovo
Skupina těchto příkladů souvisí s tou předešlou - opět je zde potřeba správně pochopit zadání a neudělat při postupu chybu. Tentokrát je však potřeba se nad příkladem hlouběji zamyslet a přijít sami na postup, jak docílit správného výsledku.

  • Úvod
  • Příklad 1
  • Příklad 2

Sestavili jsme pro vás unikátní videokurz, který vám pomůže s vaší přípravou na přijímčky Masarykovy univerzity. Čekají na vás desítky hodin výukových videomateriálů a mnoho dalších užitečných podkladů. Nabyté znalosti si můžete prověřovat procházením kvízů. Pomocí statistik můžete sledovat, jak se v jednotlivých oblastech lepšíte, případně se můžete porovnávat s dalšími studenty. Svůj výsledek také můžete sdílet například na Facebooku a pochlubit se tak vašim přátelům.

Kurz nemáte koupený (nebo jen nejste přihlášen/a), máte tedy přístup pouze k omezené části kurzu.

Koupit kurz

Teorie

Pochopit zadání (zcela a správně)

Pochopení zadání není často takový problém (proto příklady z první kapitoly jsou tak jednoduché). U příkladů této kapitoly však nebývá v zadání napsáno vše potřebné - hlavním oříškem je tedy přijít na skrytou myšlenku, která nám pomůže s vyřešením příkladu. To ale může být celkem náročné, jelikož to vyžaduje pokročilé úsudky nad problematikou příkladu.

Těžko popisovat u těchto příkladů nějaký speciální postup, jelikož všechny příklady jsou vesměs různorodé. Pro demonstraci snad použijeme tady tento:

Na základě zadání v podstatě víme, co se po nás chce - vyjmout jednu kostku tak, aby  ze všech zbývajících bylo možné utvořit dominovou řadu. Problémem je ale to, jak máme zjistit, která z kostek to má být - to už nám zadání nepřibližuje a je tedy potřeba na to přijít.

Přijít na efektivní postup vedoucí ke správnému výsledku

Náš postup musí být správný a pokud možno co nejrychlejší. Jak jsem psal dříve, jednotlivé příklady jsou celkem různorodé, proto nelze příliš popisovat obecný postup, jak jim přijít na kloub. Při řešení vám rozhodně pomohou zkušenosti s řešením analytických a matematických příkladů.

Užitečné může například být, snažit se postupovat jakoby od konce - že si sami sobě budete klást otázky. V tomto případě například můžete uvažovat takto: po odebrání jedné z kostek zbývající kostky utvoří dominovou řadu, kdežto po odebrání kterékoliv jiné, by taková dominová řada sestavit nešla. Musí tedy existovat určitá pravidla pro sestavení dominové řady a na ta pravidla je tedy potřeba přijít.

Jak víme (navíc nám to připomíná i zadání), jednotlivé kostky na sebe musí navazovat stejnými symboly - např. řada ze čtyř kostek může obecně být popsána takto: [a|b] [b|c] [c|d] [d|e]. Můžeme si všimnout, že nekrajní symboly jsou vždy v sudém počtu, kdežto krajní symboly jsou v lichém počtu. Může však nastat situace, kdy se krajní symboly budou sobě rovnat, pak tyto (dříve jediné 2 liché symboly) budou nyní také v sudém počtu (dříve byly každý po jednom, teď z nich jsou dva stejné) a tedy všechny symboly v dominové řadě budou v sudém počtu.

Dominovou řadu tedy máme rozdělenou na 2 typy:

  • každý symbol na dominové kostce, se celkem v celé řadě vyskytuje v sudém počtu
  • dva symboly na dominové kostce (ty krajní), se celkem v celé řadě vyskytuje v lichém počtu, všechny ostatní se vyskytují v sudém počtu

Užitečné je také si například uvědomit, že toto platí pro všechny délky a všechny typy dominových řad. Například také pro řadu tvořenou jedinou kostkou, nebo dokonce i speciální řadu tvořenou žádnou kostkou.

Nyní tedy víme jaká pravidla platí pro dominovou řadu, a také víme, že pouze po odebrání jediné z pěti možných kostek nám zůstane 11 kostek splňujících tato pravidla - která spočívají v počtu jednotlivých symbolů vyskytujících se v řadě. Je tedy zřejmé, že bude potřeba spočítat všechny symboly na dvanácti kostkách - s tím, že budeme předpokládat nález nesrovnalostí ohledně zmíněných pravidel.

Velmi důležité je si uvědomit, že smyslem této kapitoly není naučit vás jednotlivé konkrétní postupy, jak vyřešit tyto příklady. Úplně ideální by bylo, pokud byste příklady dokázali vyřešit sami, bez jakékoliv nápovědy - zejména tak si totiž trénujete své schopnosti. Pokud jste schopni příklady této kapitoly vyřešit až poté, co si necháte někým jiným vysvětlit, jak se daný příklad řeší, nesmíte si myslet, že pak už tuto kapitolu ovládáte - budete totiž ovládat pouze tyto konkrétní příklady. Na přijímačkách je však pravděpodobné, že dostanete zcela jiný příklad využívající podobnou problematiku - a u něj budete opět tápat. Cílem tedy je, abyste se snažili sami přicházet na daný problém a pokusili se v sobě probudit analytické a kreativní myšlení (což uznávám, že zrovna u příkladů této kapitoly nemusí být snadné).

Řídit se postupem

Jakmile jste přesvědčení, že jsme vymysleli správný řešící postup, nezbývá nám než se jím řídit a neudělat při řešení chybu.

Počet jednotlivých symbolů (vyjádřených počtem teček) v řadě je tedy následující:

  • 0 teček - 1 - liché
  • 1 tečka - 2
  • 2 tečky - 5 - liché
  • 3 tečky - 2
  • 4 tečky - 2
  • 5 teček - 4
  • 6 teček - 3 - liché
  • 7 teček - 1 - liché
  • 8 teček - 2
  • 9 teček - 2

Spočítali jsme tedy, že 4 symboly jsou liché a zbývající symboly jsou sudé. Ze znalosti pravidel dominové řady víme, že nanejvýš dva symboly mohou být v sudém počtu - je tedy potřeba odebrat takovou kostku, jejíž oba symboly jsou ty z těch lichých - po odebrání budou tyto 2 symboly již v sudém počtu, a tedy celkem zbudou už pouze 2 liché. Správná kostka je tedy u možnosti E.

Číst více

Diskuze

Zatím žádný komentář
Reagovat na celek

Veškerá zadání úloh TSP jsou duševním vlastnictvím Masarykovy univerzity a jsou užita na základě licence poskytnuté Masarykovou univerzitou. Veškeré vysvětlující komentáře a doprovodné texty k jednotlivým úlohám jsou produktem autora kurzu a Masarykova univerzita nezaručuje jejich správnost.

Masarykova univerzita nabízí uchazečům o studium zdarma stažení všech dosavadních variant TSP i s klíčem správných odpovědí, včetně e-learningového kurzu, na adrese http://muni.cz/tsp, kde mohou uchazeči o studium rovněž nalézt odkazy i na další služby poskytované Masarykovou univerzitou - Diskusní fórum pro uchazeče, Interaktivní online TSP, Často kladené dotazy, aj.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace