Jak na TSP - Symbolické myšlení - Dosazení pravidelnosti

Dosazení pravidelnosti
0% hotovo
Tyto příklady jsou v podstatě opět podskupinou příkladů na "hledání spojitosti". Jelikož se však jejich koncepce opakovaně vyskytuje v jednotlivých letech TSP, více si jejich problematiku přiblížíme. Základem těchto příkladů je vždy nějaká pravidelnost (pravidelná řada, pravidelná matice obrazců). Úkolem je tedy přijít na danou pravidelnost a dosadit chybějící obrazec.

Sestavili jsme pro vás unikátní videokurz, který vám pomůže s vaší přípravou na přijímčky Masarykovy univerzity. Čekají na vás desítky hodin výukových videomateriálů a mnoho dalších užitečných podkladů. Nabyté znalosti si můžete prověřovat procházením kvízů. Pomocí statistik můžete sledovat, jak se v jednotlivých oblastech lepšíte, případně se můžete porovnávat s dalšími studenty. Svůj výsledek také můžete sdílet například na Facebooku a pochlubit se tak vašim přátelům.

Kurz nemáte koupený (nebo jen nejste přihlášen/a), máte tedy přístup pouze k omezené části kurzu.

Koupit kurz

Teorie

1. Nalézt pravidelnost mezi jednotlivými obrazci

Pravidelnost můžeme začít nejdříve hledat u sousedních obrazců a poté se zaměřit i na vývoj pravidelnosti u vzdálenějších obrazců. Snažíme se tedy vždy nalézt určité změny mezi nimi - těmito změnami mohou například být:

  • počty jednotlivých částí obrazců
  • posuny
  • otočení
  • změny velikostí

Počet obrazců v řadě/matici/pyramidě je většinou dostatečně dlouhý na to, aby nebyl problém danou pravidelnost odhalit. Typickým představitelem takového příkladu může například být tento:

V tomto příkladu vystupuje hned několik vlastností s různým chováním v řadě. Z řady můžeme tedy vyčíst tyto vlastnosti obrazců (písmen) s daným chováním:

  • velikost písmene - v řadě se střídají 2 malá písmena a 1 velké
  • hodnota písmene - v řadě se střídá vždy 1 "B/b" písmeno a 1 "A/a" písmeno
  • podtržení písmene - v řadě se střídají vždy 2 nepodtržená písmena a 2 podtržená
  • uzávorkování písmene - v řadě se střídá vždy 1 neuzávorkované písmeno a 3 uzávorkovaná

2. SESTAVIT PODOBU CHYBĚJÍCÍHO OBRAZCE

Jelikož jsme již přišli na celkovou pravidelnost daného příkladu můžeme se pokusit sestavit výsledný obrazec. Na pozici dvanáctého prvku tedy vychází tyto výše popsané vlastnosti:

  • velké písmeno
  • písmeno "A/a"
  • podtržené písmeno
  • uzávorkované písmeno

Správně je tedy možnost e).

Číst více

Diskuze

Zatím žádný komentář
Reagovat na celek

Veškerá zadání úloh TSP jsou duševním vlastnictvím Masarykovy univerzity a jsou užita na základě licence poskytnuté Masarykovou univerzitou. Veškeré vysvětlující komentáře a doprovodné texty k jednotlivým úlohám jsou produktem autora kurzu a Masarykova univerzita nezaručuje jejich správnost.

Masarykova univerzita nabízí uchazečům o studium zdarma stažení všech dosavadních variant TSP i s klíčem správných odpovědí, včetně e-learningového kurzu, na adrese http://muni.cz/tsp, kde mohou uchazeči o studium rovněž nalézt odkazy i na další služby poskytované Masarykovou univerzitou - Diskusní fórum pro uchazeče, Interaktivní online TSP, Často kladené dotazy, aj.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace